13 August, 2009

Ayam Kampung sekor !!!

Kali ni aku nk cter pasal bisnez terbaru mak aku...hehe...iaitu menternak n menjual ayam kampung kacukan. aku mule2 confius gak knp g ternak ayam kampung..xpernah pon selama ni mak aku terlintas nk ternak..sellunye kalo nk bela pon yg comel2 mcm arnab, kucing...lgpon bukan xder org kt kwsn umah aku bela ayam..aku jln je sket 1 meter dr pintu umah dh nmpk taik ayam jiran..tu blum lg aku kuar dr pagar umah...berbaris ayam2 melintas jln. dari jauh dh dengar sore ayam terpekik2...xkan mak aku nk kot trend jiran2 aku kot..nk ckp mak aku bosan, umah aku ader 2 org anak sodra yg cukup wat mak aku x menang tangan nk jage..



ader byk sebenrye mak aku kene jaga...cuma yg beto2 manusia 2 org je..yg lain wlpn x idup tp bersepah dlm umah...

Then mak aku jwb " saje je nk bela..nanti senang kalo xder org jual kite leh jdkan hidangan..nak wat kenduri xyah pk ayam xcukup..time rya xyah berebut kt pasar"...


hmmm...pk punye pk bernas gak ide mak aku tu..so aku sokong mak aku 100%.


Dh hampir 8 bulan bisnez kecil2lan mak aku Alhamdulillah berjaya...siap ader pembeli tetap lg...dh byk round mak aku bli ayam..ayam2 mak aku mmg gerenti sedap, sihat, gemuk...


Ayam2 mak aku edition ke berapa tah...dh byk kali jual n bli yg lain. didik ayam sejak dr kecik

Mkn pn bersih2 je...mkn dedak,beras ngan jagung...so xyah nk riso la kalo ayam tu main kotor...sume dok dlm pagar je...jgn2 cacing pn dorg x tau leh mkn ke x..sebab dh terbiasa mkn mewah..dr asalnye umah kecik skg ayam2 dh ader umah banglo diperbuat dr kayu terpilih lg.

So skg tok sesape nk rase "ayam best gilez" mak aku leh la dtg umah aku bli..harge pn mak aku kira arge kmpung...skg ni ader 1 lg fekdahnye sejak bela ayam ni.......







anak sodara aku pn dh rajin tolong mak aku bela ayam.. dah x pndang dh teddy bear.




Tp yg plg x snggup nye bile tgk dorang kepenatan....suka ati je tido..xpsl2 mak aku kene angkt
bawak msuk bilik...................



Keciannnnnnzzzzzz...................................

3 comments:

Anonymous said...

waaaaahhhh...
hebatnya mak ko...bole dijadikan contoh dan pedoman....

anak buah ko comel giler...terutama time pegang penyapu n tido...

** so ko ad anak ayam x??
kalu ko ad maksudnya ko mama ayam...muahahah

tgz said...

bawak-bawaklah bertaubat, ismah...

Anonymous said...

YA ALLAH...comelnye tembam..

tembam, akak comei kim slm (merujuk pada diri sndr)


~ANIKI~